Josh White - Achor (CD)

Stijl: Folk/blues/worship
Beste song: He is able

Releasedatum: November 2010

De voormalig zanger van de rockband Telecast debuteert met zijn solo-album 'Achor' dat is verschenen bij het label BEC Recordings. In het dagelijks leven is Josh White voorganger en aanbiddingsleider bij de door hemzelf gestichte 'Door of hope' kerk in Portland in de Amerikaanse staat Oregon. De songs op het album 'Achor' zijn geschreven om het repertoire aan kerkliederen uit te breiden. De kerknaam 'Door of hope' is overigens afkomstig uit de Bijbeltekst Hosea 2 vers 17. In dit gedeelte valt te lezen 'het Achordal maak Ik tot een poort van hoop'. De albumtitel 'Achor' wil vooral aan de luisteraar duidelijk maken dat problemen in ons leven een deur naar hoop kunnen worden.

Het openingsnummer 'He who feeds the ravens' is een prachtige folksong waarin de zorgzaamheid van God voor zijn aardse kinderen wordt bezongen. Het stemgeluid van Josh White is niet alleen bijzonder aangenaam om naar te luisteren, maar overtuigt ook door zijn puurheid en zijn doorleefde stem. In de song 'Holy ghost revival' gooit Josh White het over een ruigere boeg met een mix van opzwepende rock en blues. Vervolgens is 'I love my God' weer een ingetogen akoestische folk ballad die bijna een soort van meditatief aandoet. In 'You amaze me' roemt de grootheid van God dat mooi in het refrein naar voren komt in de zin 'I've been swallowed up by You, there is nothing I can do, You amaze me.'

In 'To burn in You' zijn voor het eerst houten blaasinstrumenten te horen en dat geeft een geheel eigen sfeer aan de song. Begeleid met eenvoudig gitaarspel wordt in 'Our God is present' de boodschap overgebracht dat God overal aanwezig is. De songs 'Let me see Your hands' en 'Be mine this better part' weten de aandacht wat minder vast te houden, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de daarop volgende song 'He is able'. Dit nummer is in al z'n eenvoud zo pakkend, mede door de geslaagde harmonieuze vocalen. Het nummer 'The wall' wordt als het ware rechtstreeks tot Jezus gezongen. De tekst beschrijft mooi hoe Hij muren afbreekt die wij als mensen om ons heen hebben gebouwd ('the wall has been torn down by Your blood and as our lives collide with Your love, we pray tear down those walls that keep us from You.')

De song 'Awake' wordt gezongen door een kerkkoor met stemmige begeleiding van een akoestische gitaar, cello en viool. Dit nummer heeft zeker potentie om in een kerkelijke zangbundel te belanden. Het album wordt afgesloten met 'Be still', een persoonlijk gebed tot God. Josh White is een talentvol artiest en een diep gelovig man met een creatieve geest. In tegenstelling tot de doorgaans wat voorspelbare hedendaagse worshipalbums komt Josh White met een authentiek geluid, een verfrissende mengeling van worship, folk en blues.