Rebecca St. James - I will praise You (CD)

Cijfer: 8,0
Stijl: Pop/worship
Beste song: You make everything beautiful

Releasedatum: Februari 2011
Label: Beach Street Records

Op het muzikale front is het een lange tijd stil geweest rondom Rebecca St. James. Na het uitbrengen van het album 'If I had one chance to tell you something' in 2005 is haar aandacht deels verschoven naar het schrijven van boeken en het acteren in films. Tussen alle bedrijven door gaf ze nog wel regelmatig concerten om zo in contact te blijven met haar fans. Het muzikale vacuüm dat door haar sabbatical ontstond is handig opgevuld met een hele serie aan verzamelalbums van Rebecca St. James. Even leek het alsof 'The definitive collection' in aantocht was, maar met de release van een nieuw album is dat gevaar gelukkig geweken. Voor de opnames van het album 'I will praise You' heeft Rebecca St. James samengewerkt met producer Mark A. Miller, die vooral bekend is geworden door zijn productiewerk voor de Casting crowns.

De titelsong 'I will praise You' is exemplarisch voor dit album te noemen. Het is een traditioneel worshipnummer dat in een modern popjasje is gestoken. De song 'You never let go' van Matt Redman is door Rebecca St. James onder handen genomen en daar is een meer gepolijstere variant uitgekomen. Prettig in het gehoor liggend en zeker niet te glad, maar toch iets minder doorleefd gezongen dan het origineel. Het is voor de hand liggend dat 'Shine Your glory down' als eerste radiosingle is gekozen, een vrolijk deuntje dat makkelijk wegluistert maar niet echt blijft hangen. De eerste drie songs op het album vormen een soort van blok rondom het thema 'angst verdrijven door Gods aanwezigheid'.

Bij de ballad 'You still amaze me' gaat het gas terug en krijgt de luisteraar een bespiegeling voorgeschoteld over Gods liefde voor ons mensen. De tekst van dit nummer is gebaseerd op de Bijbeltekst Efeziërs 2. Het enigszins gedragen gezongen 'In a moment' behoort ook tot de rustigere songs op het album en blikt vooruit op de komst van Gods Koninkrijk op deze aarde. De eerste klanken van 'Kindness of our God' klinken betoverend door het gebruik van een doedelzak en de vocalen, soms bijna vertellend gezongen, sluiten mooi aan bij dit bemoedigende nummer. Het lijkt wel alsof Rebecca St. James zich bij 'When the stars burn down' heeft laten inspireren door de eerste albums van Michelle Tumes die zich kenmerken door piano en melodieuze zanglijnen.

De weinig vernieuwende song 'Almighty God', een vertaling van de spreuk 'God zij met ons', begint ingetogen en bouwt zich langzaam op naar het refrein toe. De een-na-laatste song 'You hold me now' is een keurige cover van het gelijknamige nummer van Hillsong. Het beste voor het laatst bewaren, dat moet Rebecca St. James hebben gedacht bij de albumafsluiter 'You make everything beautiful'. Dit nummer geeft rust, heeft een aansprekende tekst en is mooi gezongen. Het gehele album doorluisterend kan worden geconcludeerd dat Rebecca St. James een kwalitatief goed worshipalbum heeft afgeleverd. Met daarbij wel de opmerking dat het nog prijzenswaardiger zou zijn geweest als ze bij het opnemen van 'I will praise You' iets meer het vertrouwde en veilige pad had verlaten.

Bestel het album bij Bol.com of download het album via iTunes