Newsboys - God's not dead (CD)

Cijfer: 7,5
Beste song:  God's not dead (like a lion)

Releasedatum: November 2011
Label: Inpop Records

Michael Tait is alweer enige tijd de voorman van de Newsboys en die rol blijkt hem goed te passen. Samen met zijn mede-bandleden Jeff Frankenstein, Duncan Phillips en Jody Davis geeft hij richting aan de nieuwe koers van de Newsboys. Meer dan voorheen richt de band zich op een jong publiek met een gebalanceerde mix van pop en rock waar worship-elementen in zijn verwerkt. Evenals het vorige album 'Born again' is het productiewerk gedaan door Seth Mosely, de bandleider van Me in motion. Bij de productie van dit album is ingezet op het profileren van de Newsboys als live-band met veel uptempo songs, covers en meezingers.

Het openingsnummer 'The King is coming' begint met een gezongen proclamatie door Michael Tait over de wederkomst van Christus. De song is pakkend en kent een goede opbouw met een toenemende mate van uitbundigheid. In de titelsong 'God's not dead' (like a lion) is het stemgeluid van Kevin Max terug te horen en dat zorgt voor een herleving van het 'Dc talk gevoel' uit de jaren negentig. De chemie tussen Michael Tait en Kevin Max is duidelijk nog aanwezig, want de wisselzang geeft een geheel eigen draai aan het nummer. Het disco-achtige begin van 'Your love never fails' is de aanzet voor een positieve popsong over de oneindige liefde van God.

Bij 'Here we stand' weten de Newsboys bijzonder dicht in de buurt te komen van het geluid van Hillsong united. Jammergenoeg blijft 'Savior of the world' tamelijk clichématig en weet onvoldoende de aandacht vast te houden. Daartegenover is de uitvoering van 'Forever reign' geslaagd te noemen, mede door de rustige begeleiding en uitstekende vocalen van Michael Tait. De song 'More than enough' is aardig om naar te luisteren, maar blijft onvoldoende hangen. De cover van Kari Jobe's 'Revelation song' komt niet helemaal uit de verf en is een gemiste kans.

Het vrij polijst klinkende 'Pouring it out for You' is een oproep om God de eer te bewijzen die Hem toekomt. De keuze voor het worshipnummer 'Mighty to save' is niet bepaald voor de hand liggend, want deze cover stond ook al op het album 'Born again' uit 2010. De song 'All the way' is door de Newsboys zelf geschreven en gaat over het volharden in het volgen van de weg van onze Heer. De afsluiter 'I am second' is het meest 'ruige' nummer op het album met wederom een geslaagde gastrol voor Kevin Max.

Het album 'God's not dead' heeft zowel plus- als minpunten in zich. Een pluspunt is dat de Newsboys een eigen stijl hebben gevonden na het vertrek van Peter Furler. Tevens slaagt de band erin jongeren aan te spreken met hun eigentijds benadering van aanbiddingsmuziek. De keuze voor een album met zowel covers als eigen nummers maakt het album wat halfslachtig en weinig vernieuwend. De bijdrage van Kevin Max zorgt wat dat betreft voor extra kleur en smaak. Gezien het feit dat de solo-carrière van Kevin Max in het slop lijkt te zitten (we horen weinig meer van hem) kan het een win-win situatie zijn om hem als Newsboy aan te trekken.

Bestel het album God's not dead van de Newsboys.