Leeland - The great awakening (CD)

Cijfer:  8,5
Beste song: I can see Your love

Releasedatum: September 2011
Label: Essential Records

In het vijfjarige bestaan van Leeland is 'The great awakening' alweer het vierde album van de band. In de afgelopen jaren onderging de band de nodige wijzigingen in de bezetting, maar bandleider Leeland Mooring is de constante factor gebleven. Verder bestaat de band uit broer Jack Mooring (keyboardspeler), zus Shelly Mooring (bassist), Casey Moore (gitarist) en Mike Smith (drummer). De productie van 'The great awakening' is door Paul Moak gedaan, die eerder werkte met onder andere Matt Maher en Third day. Tijdens het hele proces is getracht zo dicht mogelijk bij het live-geluid van Leeland te blijven door zo min mogelijk aan het 'ruwe' materiaal te sleutelen. Zelf omschrijft de band het eindproduct als een 'worship revival experience'.

De titelsong 'The great awakening' begint met lichtvoetig pianospel en spreekt gelijk aan door het warme stemgeluid van Leeland Mooring. In het nummer wordt zowel tekstueel als muzikaal treffend tot uiting gebracht hoe het geloof op een aanstekelijke wijze kan worden doorgegeven. Hierna pakt Leeland groots uit met het ruim acht minuten durende 'All over the earth', een prachtig aanbiddingslied met een afwisseling van uitgelaten en ingetogen momenten. De song 'Chains hit the ground' klinkt vrij doorsnee en is als bemoediging bedoeld voor een ieder die verdriet of angst ervaart. We mogen weten dat Jezus voor ons heeft geleden en dat Zijn lijden ons redding heeft gebracht.

Het idee voor het vrolijk klinkende nummer 'I can see Your love' is ontstaan na een reis van Leeland door Japan en Cambodja. Ondanks dat deze twee landen sterk verschillen in economisch opzicht ervoeren de bandleden van Leeland hoe Gods liefde in beide landen zichtbaar aanwezig is. De akoestische aanpak van 'I wonder' maakt de song breekbaar en puur en zorgt voor een aangenaam rustpunt zo halverwege het album. De inspiratie voor 'Pages' komt uit een gedicht dat is geschreven door Leeland's vrouw Mandy. De song gaat over dat God weet wat wij hebben gedaan en dat Hij ons uiteindelijk zal beoordelen op de pagina's van ons leven.

Het nummer 'Not afraid anymore' trekt de aandacht met koor-achtige zang en bouwt de spanning op met keyboard en synthesizer. Vervolgens voegt zich daar nog een stevige drumbeat aan toe, waardoor een afwisselend en energiek nummer ontstaat. Het nummer is gebaseerd op Psalm 144. De creativiteit ontbreekt enigszins in 'I cry', waardoor deze song te weinig onderscheidend is ten opzichte van de andere songs op het album. 'Holy ghost' is een song over het volledig vervuld zijn door de Heilige Geest, waarin veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de synthesizer. Ondanks het rustige begint wil de song 'While we sing' ons wakker schudden en roept ons op handen en voeten te geven aan ons geloof. De laatste 'Unending songs' is vergelijkbaar met een klassieker als 'I could sing of Your love forever'.

Wie ooit wel eens een concert van Leeland heeft bijgewoond, weet met hoeveel passie en overgave de bandleden op het podium staan. Met het album 'The great awakening' is de band erin geslaagd dicht bij het gevoel van een live-optreden te komen. Al jaren heeft Leeland een herkenbaar eigen geluid en beweegt zich op het snijvlak van pop- en aanbiddingsmuziek. Tegelijkertijd blijft de band ontwikkelen en laat bij elk nieuw album een zekere mate van progressie zien. Hopelijk kunnen we nog lange tijd genieten van deze bewogen en creatieve band.

Bestel het album The great awakening van Leeland.